De meest gestelde vraag

Kun je er ook pizza’s mee maken? Dit is de vraag die ik het meeste te horen krijg als ik het over Light Catchers en zonneovens heb. Ik schat dat ongeveer 70 procent van de mensen die ik spreek over mijn projecten me deze vraag stelt. Is dat niet bijzonder? Als ze iets met zonneovens zouden doen, dan willen ze dus graag pizza’s maken. Ik durf te beweren dat pizza’s een nog niet ontdekte basisbehoefte zijn! We wisten het nog niet, maar zonlicht en pizza’s horen bij elkaar.

Nu is de vraag, hoe doe je dat, pizza’s maken met zonlicht? Om te beginnen moet je natuurlijk goed kunnen koken.En verder heb je voor een goede pizza een houtoven nodig die 350 à 400 ºC haalt, of op zijn minst een pizzasteen. Zo krijg je precies de juiste warmtestraling om de perfecte pizza te maken. Hoe maak je een zonnevariant van zo’n oven? De meeste zonneovens om te koken komen namelijk niet veel hoger dan 200 ºC.

pizza margherita

Hoe maak je een goede pizza, met de kracht van de zon? Een heel leuke vraag, want het is natuurlijk fantastisch als je met de zon gebakken pizza’s zou kunnen maken! En dan bedoel ik niet één pizza, maar restaurant hoeveelheden. En ik hoop een antwoord op te vinden op deze vraag. 

Hoe zou een pizza smaken die met zonlicht gebakken is? Proef je dat? Ontstaat er dan een heel nieuw soort pizza?

Ik stel me al een leuk eettentje voor aan het strand in Italië, een prachtige zonneoven die de hele dag in de blakerende zon staat, een grote tafel met plek voor iedereen, en ’s middags of aan het eind van de dag je tanden zetten in een heerlijke zonnepizza, mmmm!

Geef een reactie

